برندسازی شهری

ماحصل تجربه ما از سفر به شهرهای مختلف به خوبی بیانگر اهمیت برندینگ شهری است. وقتی نام شهری به زبان آورده می شود به طور ناخودآگاه تصوری از آن شهر در ذهن و کلام ما شکل می گیرد. این تصور می تواند برگرفته از نماد های فرهنگی، آداب و رسوم، سطح اقتصادی، رفتار عمومی مردم و … باشد. بنابراین می توان مدعی شد که معرفی یک شهر، وابسته به برندینگ شهری آن است. یعنی تصویری که از آن شهر در ذهن عموم مردم بومی و غیر بومی ساخته شده است. یکی از فاکتورهای مهمی که در برند سازی شهری تاثیر گذار است، تبلیغات محیطی است.

بدون شک هر چه تبلیغات محیطی اصولی تر و درست تر صورت گیرد، اثرگذاری آن بر افکار عمومی بیشتر خواهد بود. این امر بر تمامی جنبه های مختلف  برند سازی شهری اعم از فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود. اما در این بین نباید از نقش بیلبوردهای تبلیغاتی غافل شد.  با توجه به اینکه در خصوص اثر بیلبوردهای تبلیغاتی بر تبلیغات محیطی و برند سازی شهری اطلاعات محدودی وجود دارد، این مقاله به صورت جامع به بررسی این مبحث مهم پرداخته است.

بررسی اثر تبلیغات محیطی بر برند سازی شهری

برندینگ شهری روندی است که در طی آن شهری معمولی به شهری جذاب و وسوسه کننده برای صنعت توریسم و سرمایه گذاری های اقتصادی تبدیل می شود. در واقع برند سازی شهری به صورت مستقیم نوعی تبلیغات محیطی برای شهر به حساب می آید. اما به صورت غیر مستقیم بر درآمد پایدار شهری، رشد فرهنگی و … اثرگذار است.

برند سازی شهری با کمک تبلیغات محیطی در دنیای پر رقابت امروز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به طور مثال اگر یک شهر بتواند در رقابت با شهرهای دیگر جاذبه های خود را بیشتر به رخ بکشد، توریست های بیشتری را جذب خواهد کرد. علاوه بر این می تواند بر جذب سرمایه و افراد سرمایه گذار نیز موثر باشد.

با توجه به مطالب ذکر شده می توان مدعی شد که تبلیغات محیطی از موثرترین و مهمترین فعالیت های حوزه برند سازی شهری است. لازم به ذکر است که نباید برند سازی شهری را به سادگی برند سازی محصولات و خدمات پنداشت. در برند سازی شهری باید به گونه ای به قابلیت های یک شهر پرداخت که در ذهن مخاطب آن شهر متمایز از شهرهای دیگر باشد. این امر تنها با پرداختن به جنبه های زیباشناسی شهر به وجود نمی آید بلکه مستلزم بررسی های عمیق و موشکافانه ای در حوزه های مختلف از جمله تبلیغات محیطی است. همانطور که امروزه می توان شاهد برند سازی شهرهای مختلفی بود که بدون دستکاری زیر ساخت های اولیه خود و تنها  با تکیه بر تبلیغات محیطی، به رشد بالایی دست یافته اند. در واقع آنها با تعریف برند مختص خود برای خود تبلیغ و ارزش آفرینی کرده اند.

محاسن برند سازی با استفاده تبلیغات محیطی

جامعه های شهری و روستایی زمانی به تبلیغات محیطی بیشتر می پردازند که به اهمیت آن به درستی پی برده باشند. از این رو در ادامه به محاسن استفاده از تبلیغات محیطی در برندسازی شهری اشاره می شود:

  • سرعت تغییرات جهان غیر قابل پیش بینی است. بدون شک تغییرات محیط پیرامون ما نسبت به چند دهه قبل غیر قابل باور است. بنابراین در این دنیای پر رقابت اگر قدمی در جهت برند سازی شهری برداشته نشود، در آینده شانس رشد بسیار کمتر خواهد بود. پس بهتر است با برند سازی شهری همگام با جهان تن به تغییرات و پیشرفت سپرد. این همگامی علاوه بر محاسنی که برای نسل امروز به همراه دارد، تضمین کننده موفقیت نسل بعدی نیز هست. اما برند سازی شهری تنها در سایه تبلیغات محیطی امکان پذیر است. با استفاده از تبلیغات می توان مفاهیم ارزشی، اقتصادی، فرهنگی و … را گسترش داد.
  • برند سازی شهری به بهبود و رشد اقتصادی جامعه کمک شایانی می کند. وقتی یک شهر در امر برند سازی شهری خوب عمل کرده باشد می تواند توریست های بیشتری را جذب کند. ورود هر توریست به شهر به معنای ورود یک سرمایه هنگفت است. علاوه بر این وقتی یک شهر مورد توجه اذهان عمومی قرار می گیرد، سرمایه گذاران بیشماری را به سمت و سوی خود جذب می کند. در واقع پتانسیل های شهری به خوبی معرفی و مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر امکان تجاری کردن صنایع دستی، غذاهای محلی و … وجود دارد. اما معرفی قابلیت های شهری تنها با استفاده از تبلیغات محیطی امکان پذیر است زیرا هیچ شهری بدون تبلیغات نمی تواند شناخته شود.
  • در تمامی شهرهای ایران می توان ردپای آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی را مشاهده کرد. اما چند درصد از شهرهای ایران مورد توجه و استقبال توریست ها قرار گرفته اند؟. بدون شک تنها چند شهر شناخته شده در ایران وجود دارد. محجور واقع شدن سایر شهرها به تبلیغات محیطی ضعیف آنها مربوط می شود. این محجوریت در چند سال آینده می تواند موجب عقب ماندگی کامل آن شهر شود. بنابراین با کمک تبلیغات محیطی می توان گام های اولیه را در جهت معرفی قابلیت های شهری و امکانات موجود در آن برداشت.
  • تبلیغات محیطی به معنای همگام شدن با رویدادهای بین المللی است. اگر شهری قصد دارد در جهان شناخته شود باید در رویدادهای مهم نقش آفرینی کند. به طور مثال شرایطی را برای برگزاری یک مسابقه مهم جهانی ایجاد کند. با کمک تبلیغات می توان قابلیت های شهر را معرفی و آن را در کنار یک رویداد مهم برندسازی کرد.

    تبلیغات محیطی می تواند با توجه به نیاز و ساختار کلی محل تبلیغ شکل گیرد. یعنی شهرهایی که بر حفظ ساختار سنتی خود تاکید دارند می توانند بر همین مبنا تبلیغ کنند. این برای نقطه عکس آن، یعنی شهرهای مدرن، نیز قابل بسط است. از طرف دیگر برند سازی شهری فرایندی زمانبر است. بنابراین نمی توان با تکیه بر تبلیغات محیطی کوتاه مدت آن را پیش برد. بدون شک انجام تبلیغات محیطی در راستای برند سازی اصولی، مستلزم داشتن دانش و تخصص کافی است زیرا در آن باید جنبه های مختلف شهری مورد بررسی های موشکافانه قرار گیرد.

برند سازی با بیلبورد تبلیغاتی

تا به اینجا به صورت اجمالی اثر تبلیغات محیطی بر برند سازی شهری مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه به اثر بیلبوردهای تبلیغاتی بر تبلیغات محیطی پرداخته می شود. بیلبوردهای تبلیغاتی تابلوهای بزرگی هستند که در مناطق پربازدید و پرتردد شهر نصب می شوند. به همین دلیل تمامی عابران خواسته یا ناخواسته با آن مواجه می شوند و پیام مورد نظر را دریافت می کنند. به طور کلی می توان از هر متن و یا ساختاری برای بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده کرد، اما در این بین نباید نقش استفاده از آن بر برندینگ شهری نادیده گرفته شود.

بیلبوردهای تبلیغاتی در جای جای شهر مورد استفاده قرار می گیرند پس می توان آنها را یک فاکتور موثر بر زیباسازی شهر دانست. بسیاری از شرکت ها تنها به انتقال پیام تبلیغی فکر می کنند و اثر گذاری آن را بر کل محیط شهری نادیده می گیرند. از آنجایی که هر فاکتوری که بر برندینگ شهری اثر منفی دارد بر کل جامعه اقتصادی نیز اثرگذار است، لازم است به این موضوع توجه ویژه ای شود.  امری که در راس فعالیت کانون تبلیغاتی مهر تابان قرار گرفته است. 

ویژگی های  بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت تبلیغاتی مهرتابان

در بخش قبلی به صورت مختصر به وجه تمایز بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت تبلیغاتی مهر تابان اشاره شد. همانطور که گفته شد این شرکت با داشتن دانش تخصصی در حوزه تبلیغات محیطی، تابلوهای خود را به گونه ای طراحی می کند که نوعی برند سازی شهری به حساب آیند. یعنی ذهن مخاطب های بومی و غیر بومی را نسبت به ماهیت شهر در جهت مثبت تغییر دهد. از طرفی کالا و محصول مورد نظر را نیز به مخاطبان هدف معرفی می کند. علاوه بر این بیلبوردهای تبلیغاتی این شرکت دارای ویژگی هایی به شرح زیر است:

 

محتوا سازی اصولی

بیلبوردهای تبلیغاتی در مکان های پرتردد و شلوغ مورد استفاده  قرار می گیرند بنابراین مخاطب زمان کمی را برای پرداختن به آن دارد. از این رو باید محتوا و ماهیت آن به گونه ای باشد که مقصود را در کمترین بازه زمانی منتقل کند. بنابراین در این شیوه تبلیغات محیطی،  پرداختن به رنگ ها و تصاویر در اولویت هر امری قرار دارد. همچنین انتخاب کوتاه ترین جملات با عمیق ترین مفاهیم تبلیغاتی از جمله موارد دیگری است که باید در نظر گرفته شود. کانون تبلیغاتی مهر تابان در تابلوهای خود به موارد ذکر شده به صورت کاملا تخصصی می پردازد.

انتخاب طرح متناسب با برند سازی شهری

همانطور که گفته شد استفاده از رنگ آمیزی شاد و تصاویر تاثیرگذار نقش مهمی را در تبلیغات محیطی ایفا می کند. اما در راستای پرداختن به برند سازی شهری باید به تناسب این رنگ ها با محیط تبلیغ توجه ویژه ای شود.  شرکت تبلیغاتی مهر تابان تصاویر و رنگ ها را به گونه ای انتخاب می کند که با محیط همخوانی لازم را داشته باشد. یعنی علاوه بر توجه به پیام تبلیغاتی تابلو، به زیباتر شدن ساختار شهری نیز پرداخته می شود.

انتخاب مکان مناسب برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی

بیلبوردهای تبلیغاتی باید متناسب با نیاز مشتری هدف نصب شوند. بنابراین یکی دیگر از فاکتورهای مهم در اثر گذاری آنها پیدا کردن محیط مناسب برای نصب است. از طرف دیگر مکان نصب باید شلوغ و پرتردد باشد. شناسایی بازار هدف و پیدا کردن مکانی مناسب برای نصب بیلبوردها از جمله موارد تخصصی دیگری است که تنها شرکت تبلیغاتی مهر تابان از پس آن بر می آید.

حاکم کردن فضای مثبت بر شهر

طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت تبلیغاتی مهر تابان به گونه ای است که علاوه بر تاثیر گذاری در کمترین زمان، موجب انتقال حس مثبت به مخاطب می شوند. به طور مثال وجود تصاویر شاد و زنده در جای جای شهر فارغ از بار تبلیغاتی آنها،  انرژی مثبتی را در شهر به جریان می اندازند. این انرژی مثبت حاکم بر فضا علاوه بر افزایش کارایی تبلیغات محیطی، بر برند سازی شهری نیز موثر خواهد بود.

در نهایت باید گفت با کمک بیلبوردهای تبلیغاتی می توان یک ارتباط چند سویا و پایدار را بین مشتری و فروشنده برقرار کرد. همچنین با استفاده از بیلبوردها به ساختار شهری زیبایی و نظم بخشد. این امر علاوه بر اینکه برند سازی شهری را قوت می بخشد، موجب رونق گرفتن کسب و کارهای مختلف فعال در حوزه شهری نیز می شود.

X